Kollage av alla de' slag!


Jag har verkligen gått in i det sista, men nu MÅSTE jag städa vårt lilla nässte! Efter det så ska jag göra två kollage till skolan! Liten morot, fast jag ska försöka att inte vara slarvig bara för det;)

Mors dag!

Glöm inte era mammor idag! Eftersom min bor ca 70 mil bort så
skickade jag en liten present på posten!


Puss på dig världens bästa mamma !♥

Uppe med tuppen!

Ibland, det är inte ofta, så tycker jag om att gå upp tidigt, speciellt om det är fint väder. Som idag. Christian började jobba kvart i åtta, så jag gick upp precis innan han åkte runt kvart över sju. De som känner mig är förmodligen i chock nu. Men det var bara en sådan dag. Jag slängde snabbt ihop mammas hemmgjora müsli och hämtade DN utanför dörren. Vi får DN på söndagar, perfekt. Så nu ska jag avnjuta en mysig frukost, med solen i ögonvrån, och till ljudet av ett sovande Malmö.


Summer, flowers, lights...


Indiska


Middag ute idag

Det ska bli skönt att slippa laga middag ikväll. Oftast är det roligt, men att vi hade bokat bord just idag var bra. Det är en lat-dag. Jag skulle plugga. Det gick sådär. Hittade för visso material jag behövde, men hade tänkt göra mer. Men det är väl ingen sådan dag bara. För ngr veckor sedan damp det ner en liten inbjudan i brevlådan. Det är en restaurang nere i Västra Hamnen, som firar ett år och en ny kvällsmeny och granne, välkomnar de oss och bjuder på en huvudrätt. Trevligt tyckte vi. Så dit ska vi ikväll. Det var längesedan vi var ute och åt så de ska bli mysigt.

Det här huvudrätterna har vi och välja mellan:

Wallenbergare med brynt smör, smörslungade gröna ärtor, rårörda lingon & potatispuré.

Halstrad lax med dill %& löjromscremefraishe, sommarprimörer & färskpotatis.

Örtbakade lammracks med ratatouille, rostad vitlök, seleripuré & rosmarinsky.

Grillad svensk ryggbiff med kryddsmör, rödvinssky & bakade grönsaker.

DP 16: Klassiska Ceasarsallad.

Jag har deffinitivt inte bestämt mig, C har. Självklart. Han ska ha ryggbiff, vilket låter väldigt gott. Men det gör även lammracksen och laxen. Jag tror det blir lax för min del, färskpotatis lixom -mums! Jaja vi får se vad det blir.

Vad hade du valt?


Dockplats16


Dagens - uppmaning!

När jag väl ska sätta mig ner och plugga, som nu. Då vill jag alltid ha något att dricka, som jag kan ha stående bredvid. Det brukar vara te, men idag blev det något smaskigt! När jag var hos mamma för ngn vecka sedan provade jag deras juicepress. Det var verkligen en bra grej. Man kunde slänga i vilka grönsaker och frukt som helst och det blev juice! När vi får ett större kök så kommer det inhandlas först! Men, jag har en perfekt liten mixer,blender. Så jag slängde i vattenmelon, japp Saabe och du hade älskat detta. Det som blir så gott är att det bara är vattenmelon, ingenting annat!

Jag har börjat göra sådana fruktdrinkar nu, vi har drukigt flera stycken i veckan. När Johanna var här en dag blandade jag vattenmelon, jordgubbar och banan. Det var himelskt gott!

Så dagens uppmaning - gör mer fruktdrinkar, gott och nyttigt!


Det är ju det jag gör

Pluggar ju förtillfället till Inredningskonsult, så självklart så måste det ju ha en egen kategori i bloggen. Lägger in lite olika grejer som har med inredning att göra. Här nedan ser ni vår soffbordsdekoration. Fatet har jag köpt i min favorit affär här i malmö, ligger ett stenkast från där vi bor, vilket är farligt! Homeville heter affären, helt underbar. Har bland annat saker från Lisbeth Dahl! Förra gången jag var där så blev jag offeciellt en av hennes stammkunder och får numera 10% på det jag köper haha. Rätt gulligt tycker jag! Snäckorna plockade jag och mamma i Malaga. Och sedan lyser de klassiska Ittala Kivi lycktorna i mitten.


Sol men trött.

Jag har varit väldigt trött den här veckan. Vet inte riktigt  vad det beror på, förmodligen en blandning av; för mycket sömn, för lite solenergi, för lite träning. Låter mycket troligt! Igår fick jag min lilla krydd-idé i köket fixat! Eftersom vi inte har någon balkong, då vi bor på första våningen. Så kom jag på att jag ska fixa köksfönstret som en 'mini-balkong'.

I den stora zinkbaljan, har jag planterat två smultronplantor, som växer som bara den! Har tom hittat två små bär! Hur gott kommer det inte att smaka när man lägger i lite egenodlade smlutron i yoghurten på morgonen! Sedan fick jag hem en liten tomatplanta från jobbet, ska bli mycket intressant och se hur det blir. Ska fråga min mormor om tips då hon har tomatträd på din altan haha. Min lilla krydd-idé var att hänga små krukor, på insidan av fönstret. Hittade inga krukor med tillbehör som passade. Så det fick bli tre besticksställ från Ikea, med tre vanliga krokar. Och det blev jättebra, precis som jag hade tänkt mig. Så när man kommer ut i köket så doftar det dovt av basilika, rosmarin och mynta! Så ljuvligt!


 

    

Sedan köpte jag hem två nya orkideer. Jag hade en som tappade sina blommor innan jul och har ännu inte repat sig. Och med mitt 'tålamod', så tänkte jag slänga den. Men min chef Åsa har hela huset fullt med orkideer, så min blomma åkte hem till henne i veckan på lite återhämtning, och Åsa ser ljust på det så det är ju kul!

 



 


Så här fina var de, var.




Tillbaka...

..från resan! Det har jag ju iofs varit sedan tisdag natt. Men inte förrän nu jag tagit mig tid med bloggen. Mamma och jag hade en underbar semester! Underbart väder, mycket god mat, vacker plats och mysiga utflykter. Kan man begära mer? Tror inte det! Sammanlagt tog jag över 300 bilder. Så jag har varken tid eller lust att lägga upp alla dom, hoppas ni har överseende med det ;) Men ni kan få ett tiotal, lite blandat!

  
Vår härliga solnedgång vi fick njuta av varje kväll.
Alla, precis alla, väggar i Spanien är täckta av vackra färgglada blommor!
Alla trappor är fint dekorerade.

  
God mat, vackara hus och en strand av snäckor!

  
Strandens namn, besök på Picassos museum och mycket jordgubbar blev det!
De var de godaste jordgubbarna jag ätit, och jag har ätit en HEL DEL!;)


Men sista dagen hade vi faktiskt lite hemlängtan båda två, inte så konstigt när man har varsin karl där hemma! Och gladare blev jag ju när jag fick en stor bukett med liljor av min, när jag kom hem! Bild på dom kommer.


RSS 2.0