Julstök!

Nu har jag faktiskt att börja få lite julfeelings måste jag säga! Har varit hos mamma och Jonne sedan i torsdagskväll. Kvällen börjar med en skolavslutning, där Felicia sjöng en av mina favoritlåtar - Balladen om Fredrik Åkare. En myckte bra sång, och ett mycket bra utförande av låten, du är grym Flizan!

Dagen efter när herrskapet gått till jobbet så stod jag för julpyntningen i hemmet. Julgranen blev pyntad, tomtar kom fram och köttbullarna gjordes! Sedan avslutade vi dagen med två filmer och somnade alla tre rätt tidigt! Denna dag var vi och hämtade syster i Uppsala, efter att ha inhandlat det sista grejerna till julmaten! Idag har det inte blivit många knop från min sida, den stora grejen jag gjorde var att sätta dit nejlikor i apelsiner och trä ett rött band runt om, gud vad det doftar gott !

 Jonne och mamma har dock börjat göra lite julmat, så man slipper stå o göra allt samma dag, och vissa grejer blir godare om det har fått stå ngn dag. Ny fudge fick även Jonne göra, den tog konstigt nog slut så fort ?

Imorrn blir det brödbak och lite mer fix! För min egen del ska jag försöka boka upp hela dagen för att basta! Så basta är dagens höjdpunkt imorrn!

Hej nu på en bit.

image240


Jullov!

Nu har jag lov, vilket är underbart skönt, dock det inte varar så länge. Men lov är lov! Började lovet med lite lussefika hos Linet efter skolan med mulet och tratten, mkt mysigt var det. Vi bytte även en lite julklapp. Senare idag åker jag hem till kära mor och Jonne. Ska vara där i en vecka nu, ska bli väldigt skönt! Fira en lugn och skön jul med god mat o godis, då ala vi gav godis et ansikte! På annandagen blir det opera, Orphée på Kungliga Operan. Det ska bli väldigt kul, jag har aldrig varit på en opera, men har velat gå på en ett tag nu!

Den grekiska mytens Orfeus kunde tämja vilda djur med sin sång men inte sina egna känslor. När hans älskade Eurydike rycks ifrån honom öppnar han med sina toner dödsrikets portar. Men gudarnas bud att han inte får vända sig om och se på sin älskade innan de nått tillbaka till jorden blir omöjligt att lyda. Gluck reformerade 1700-talets operakonst med sitt verk i Wien och Paris. Berlioz smälte nästan hundra år senare samman två versioner till ett glansnummer för en virtuos altsångerska med begåvning för tragedi. Orphée återerövrar Stora scenen när Anne Sofie von Otter och Anna Larsson tar upp Orfeus mantel i koreografen Mats Eks regi.

image237


Bild och text: www.operan.se

Kollektionen forts.



Tack syster för att du ställde upp som modell!

Kollektionen

Jag har fått många förfrågningar angående min och linets kollektion, som vi utförde i höstas. Istället för att skicka runt vår lookbook som ett virus så tänket jag att jag kan lägga upp bilderna på mina grejer här, kmr ta tillräckligt lång tid! Så håll till godo så länge!



Jul- feelings? njaa

Jag har inte riktigt funnit dom ännu faktiskt. I helgen har jag varit hos mor o Jonne. Vi har käkat smarrig mat, bakat bröd och julgodis. Allt blev väldigt lyckat må jag säga! Kvällen igår avslutades med Pirates på fyra, sist jag såg den var förra helgen. Så, nej, jag verkar inte tröttna. Trots allt man nog var en priat i mitt föregående liv. Det har jag bevis på , tack vare Linet ;) Jaha då är det dryga veckan kvar till julafton då? Hur känns det? Det är väl trevligt, men julstämmningen har jag ej funnit. Därav min saknad på bloggen. Men jag tror det beror mkt på att vi ej fått någon snö, vilket är väldigt tråkigt, då tror jag att jag hade varit lite mer julinriktad. Men men, det ska bli väldigt skönt med två veckors lov iaf!

Det där med skolan, den har ju trots allt börjat. Inte är det kul inte, men det är inte mkt kvar, det är mindre än 100 skoldagar kvar. Så det är bara och köra! Undrar var man befinner sig om exakt ett år? Nytt boende? Jobb?Plugga?Sverige?Utomlands? Ingen vet, det är lite spännande måste jag säga! Nästa vecka är det mössprovning inför studenten, då förstår man att det snart är nära!! Flak är ju en grej man bör böjra tänka på!
Är det någon som vet någon som har etc. säg gärna till !!


Nu ska jag fortsätta dricka min varma choklad! Ska uppdatera lite oftare framöver, skärpning!






Illustratör?

Hej hopp! jag har funderat en stund på det där med framtidsyrke. Man, eller iaf jag, tänker nog på det omedvetet varje dag, då det inte är så lång tid kvar i skolan. Ett säkert kort, och det jag vill satsa på är ju nodoubt stylist. Det vet nog de flesta. Men jag har länge tänkt på att även utvecklas lite inom illustration. Tycker allt det verkar lite kul. Ett annat område jag även vill utveckla lite mer är ju fotografering, dåman har det i släkten och har lite skills för det, tycker jag man borde utnyttja det och det är ju faktiskt ruskigt kul! Senast igår satt pappa och jag och spanade på olika systemkameror på internet. Men det är lite svårt att veta vilken som passar ens själv och ens egenskaper. För jag har ju ingen lust att skaffa en för tio lakan, och inte ha kunskapen att kunna utnyttja alla finesser. En sådan kanske får bli senare om man har utvecklas och känner att man vill satsa på fotografering. Men det är ju en sak jag verkligen önskar mig i studentpresent, en systemkamera! Jaja tänker nog en del som känner mig, hon hinner ändra sig många gånger innan de väl gäller. Haha visst, jag är ivrig och vill mycket, med ovanstående är säkra kort, you'll see!

Va ute och googlade lite på illustrationer, hittade många fina, här är några:






Då var det jul snart lr ?

Första advent idag, går det inte lite fort nu. Hänger inte med riktigt, men jag kan ju alltid låtsas. De flesta har väl tänt ett ljus idag i sina adventsljusstakar, Själv har jag tänt massa ljus som lyser upp hela rummet, så mysigt. Pepparkakor är även ett faktum. Och ja, självklart har jag även ätit dom med ädelost, MUMS! Har hört att även gorgonzola ska vara gott så det får bli nästa! Nu ska jag krypa ner i soffan med en kopp te och pepparkakor och kolla lite på repriser jag missade i veckan! Trevlig första advent!

image193

RSS 2.0